זה התחיל משיחה עם לקוח
לפני כמה חודשים ישבתי עם לקוח שנתתי לו ייעוץ בעבר. הוא מריץ קמפיינים במטא כבר שנים, תמיד עם מיקוד מפורט, סטים נפרדים לפי תחומי עניין וקריאטיבים מעניינים.
לאחרונה, הוא פשוט לא ראה תוצאות.
העלויות קפצו, ההמרות ירדו – והוא היה בטוח שהבעיה בקמפיין.
עברנו על כל ההגדרות והוא הוסיף: "אני לא מבין מה קורה כאן? למה מטא לא עושה מה שאני אומר לה", הוא אמר.
וזה בדיוק העניין.
היום, מטא לא עושה מה שאתה אומר לה. היא עושה מה שהיא יודעת שיעבוד.
מערכת הפרסום של מטא השתנתה בשנים האחרונות וכדאי להבין את השינוי ולא להתווכח איתו.
השליטה שלנו במערכות הפרסום נעלמת
ג'ון לומר, אחד הקולות הכי מעניינים בפרסום הדיגיטלי, פרסם לאחרונה מאמר חשוב על אשליית השליטה בפרסום במטא.
הוא טוען, שלמרות שהרבה מפרסמים מרגישים שהם "מאבדים שליטה", בפועל, השליטה הזו כבר מזמן אינה אפקטיבית.
בעבר אנחנו המפרסמים שלטנו בכמה גורמים:
-
- קבענו בדיוק את תחומי העניין (Interests) של הקהל.
-
- סגרנו מיקומים (Placements) שלא עבדו.
-
- ניהלנו עשרות וריאציות של קריאייטיבים וקופי.
עם השנים, מטא שינתה את חוקי המשחק:
-
- Advantage Detailed Targeting מרחיב את המיקוד שלנו – גם אם לא ביקשנו.
-
- Advantage Lookalike כבר לא מאפשר שליטה על גודל הקהל הדומה.
-
- Advantage+ Audience מתעלם מהמגבלות שאנחנו שמים – אם האלגוריתם חושב שזה ייתן תוצאות טובות יותר.
- אפילו שיפורי קריאייטיב כמו התאמות אוטומטיות, אנימציות ומוזיקה מתבצעים לפעמים בלי בקשה או אישור.
- Advantage+ Audience מתעלם מהמגבלות שאנחנו שמים – אם האלגוריתם חושב שזה ייתן תוצאות טובות יותר.
למה זה קורה?
כי האלגוריתם של מטא לא מחכה שנבקש – הוא חושב בעצמו.
וכשהוא מזהה דרך טובה יותר להשיג תוצאה (המרה, קליק, צפייה) – הוא יבחר בה, גם אם נעדיף משהו אחר.
האם זה אומר שאין לנו שום שליטה בכלל? לא.
אבל זה כן אומר שצריך להבין איפה השליטה שלנו נגמרת ואיפה עדיף פשוט לסמוך על המערכת.
איפה מפרסמים עדיין נופלים?
❌ "אני בונה קבוצת מודעות נפרדת לכל קהל"
גישה שעבדה בעבר, אבל כיום רק מדללת את הנתונים ומקשה על האלגוריתם ללמוד. במיוחד אם יש שיקולי תקציב שמפצלים אותו לקבוצות מודעות שמקשים על המערכת לעבוד.
❌ "אני מכבה מיקומים עם עלות גבוהה"
לכאורה הגיוני, בפועל – מיקום עם עלות המרה גבוהה עשוי לתרום למודעות במיקומים אחרים (בחשיפה, זיהוי המותג ועוד). בנוסף, מטא דואגת לכך ש"נשלם על זה" שכיבינו מיקומים בכך שהיא מייקרת מאוד את המיקומים שהשארנו.
❌ "אני מוצא את הקריאייטיב המנצח ומכבה את השאר"
אבל מטא היום מרכיבה קריאייטיב מותאם אישית לכל משתמש. עם עשרות שילובי קריאטיבים וקופי, "מנצח" אחד כבר לא רלוונטי כמו פעם.
אז מה כן כדאי לעשות?
✅ להשקיע במסר ברור והצעה חזקה
אלגוריתם לא יחליף ערך אמיתי. אם ההצעה שלך לא טובה, הוא לא יפתור את זה.
✅ להשתמש בקריאייטיבים מגוונים
לתת למטא "חומר גלם" טוב לעבוד איתו – היא תדע לחבר לבד מה עובד למי. לדוגמה: לתת לו סוגים שונים של קריאטיבים כמו סרטונים, תמונות, קרוסלות וכו'. גם סוגים שונים של תכנים כמו: מידע אינפורמטיבי, טסטמוניאלס, טקסטים קצרים, ארוכים, שאלות ותשובות ועוד.
✅ להניח גבולות – אבל לא גדרות תיל
למשל, כן להגדיר גיל, שפה ותחום עניין רחב – אבל לא לבודד קהלים דומים לקמפיין נפרד כשאין צורך.
✅ להישען על דאטה
להסתכל על תוצאות לאורך זמן, לא על יום אחד.
איפה השליטה האמיתית ואיפה לא?
בסופו של דבר, השליטה האמיתית שלנו כמשווקים כבר לא נמצאת במיקוד הקהל או בבחירת המיקומים.
היא נמצאת ב:
-
- ההצעה שאנחנו בונים
-
- חוויית המשתמש שאנחנו מייצרים
-
- המסר שאנחנו מעבירים
-
- והניתוח שאנחנו עושים לתוצאות
מי שימשיך לנסות "לנצח" את האלגוריתם – ימצא את עצמו מתוסכל.
מי שילמד לעבוד איתו – ינצח בזירה הדיגיטלית של 2025.
לסיכום
האלגוריתם של מטא לא בא להרוס לנו את החיים אלא לשפר תוצאות.
הוא דורש שנשחרר את ההרגלים הישנים, למשל טירגוט יתר ואת תחושת השליטה.
אז כן – אולי אתם לא שולטים יותר בכל פרמטר.
אבל אם תדעו איפה כן להשקיע, תקבלו תוצאות טובות יותר ממה שקיבלתם כשתכננתם כל קליק בעצמכם.
בעידן שבו יותר ויותר משווקים מנסים "לשבור את האלגוריתם" או לשלוט בו בכוח – חשוב להבין משהו מהותי:
קמפיינר הוא מבצע טקטי. הוא יודע להקים קמפיין, להריץ מודעות, להפעיל את המערכת. ויש לא מעט כאלה.
היום, כשמטא מציעה כלים אוטומטיים מתקדמים – קמפיינרים הופכים לתחליף בר החלפה.
אבל איש שיווק אמיתי? הוא משהו אחר לגמרי.
הוא לא רק לוחץ על כפתורים – הוא בונה כיוון.
הוא מגבש אסטרטגיה, יוצר זהות מותגית, מנסח מסר ממוקד, מבין התנהגות צרכנית ויודע מה באמת מניע אנשים לפעולה.
וזה בדיוק ההבדל בין קמפיין שמבוזבז – לקמפיין שמביא תוצאות.
כמה הכתבה הזו עזרה לך?
הקלק/י על הכוכב
דירוג ממוצע 0 / 5. מספר דירוגים 0
עדיין אין דירוגים...איזה כיף שאת/ה המדרג/ת הראשונ/ה 😍